De B-kant van Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Sanne Dijkstra - WaarBenJij.nu De B-kant van Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Sanne Dijkstra - WaarBenJij.nu

De B-kant van Nepal

Door: sannedijkstra

Blijf op de hoogte en volg Sanne

11 April 2010 | Nepal, Kathmandu

Na drie weken lang de leuke dingen van Nepal met jullie gedeeld te hebben, wil ik het in deze blog hebben over de verschrikkingen die ik hier zie, terwijl ik hier gewoon over straat loop. Bereid je voor, het is geen vrolijke blog.

Allereerst heb je de Leprozen. Ik hoorde dat er pas een documentaire op de Nederlandse tv was over Nepal en Lepra, nou ik zie het hier live.
Waar je ook kijkt zitten mensen op straat met misvormde handen en voeten, halve armen of benen, stompjes op de bovenkant van hun voeten, waar ooit tenen zaten dat soort dingen. Zij zitten, gehuld in lompen, op de stoep, tegen een muurtje met voor zich een klein metalen bakje en hun hand opgehouden. Sommige zijn nog zo discreet om hun verminkingen te verbergen met vieze lappen, anderen laten alles open en bloot gewoon zien. Soms ronduit walgelijk.

Toch levert dit soms grappige situaties op, zoals die keer dat ik een verminkte man midden op de stoep zag liggen te bedelen, terwijl drie meter verderop zijn vrouw stond met een rolstoel. Ik had toevallig vlak daarvoor gezien hoe zij hem op de grond kieperde om daar te gaan liggen bedelen en zij wachtte gewoon iets verderop om het geld dat hij kreeg te incasseren. Ongelovelijk.

Dan heb je nog de mensen die gewoon op straat leven. Midden op de dag denk je dat je ergens een stapeltje lappen ziet liggen, maar je moet oppassen dat je er niet op gaat staan, want dat zijn mensen die liggen te slapen. Sommigen onder de voetgangersbruggen over de ringweg, anderen in de schaduw van de muur om een bankgebouw, anderen gewoon op het richeltje vlak voor een winkel, terwijl er twintig centimeter naast hun hoofd een regenpijp gelast wordt.

De derde categorie is de categorie Moeders met baby's. Midden op straat wordt je aangesproken door een vrouw in een heel vieze sari, met een baby in haar armen. Ze dwingt je bijna een supermarktje in te gaan om daar melk voor haar baby te kopen, want het kind heeft zo'n honger. De afgelopen dagen heb ik hier een vriendin gehad, die daarop in was gegaan en melk wilde kopen. Zij vertelde dat de vrouw geen literpak wilde, maar een tien kilo verpakking poedermelk. Wat je van mensen hier hoort is dat de moeder de melk in ontvangst neemt voor haar baby, maar het doorverkoopt aan andere bedelaars. Te idioot voor woorden dat je daar je kind voor misbruikt.

Over kinderen gesproken, zij vallen in de laatste categorie over wie ik jullie wil vertellen. Door heel Kathmandu vind je kinderen tussen ongeveer 6 en 10 jaar oud met kleine zakjes. En ze ademen continue in die zakjes. Waarschijnlijk kun je het al raden: Lijmsnuivers.

Gisteren was ik getuige van een tafreeltje dat zich hier in een drukke winkelstraat afspeelde. Op de hoek van de straat stonden vijf jongetjes tussen de zes en negen jaar oud hun best te doen om een tube lijm aan de achterkant open te krijgen. Met hun handen, met hun tanden, met een oud scheermesje dat ze op straat tussen het afval hadden gevonden, alles. Maar wel met beleid, want de lijm mocht niet verspild worden. Op een gegeven moment kwam er een zesde jongetje bij staan. Deze werd letterlijk weggeslagen!!! Een van de jongens maakte zelfs een gebaar ten teken dat hij hem zou bijten als hij nog dichterbij zou komen. Hij hoorde niet bij hun clubje.

Ik stond op een afstandje te kijken naar wat er zich op de hoek van de straat afspeelde. Ondertussen passeerden honderden mensen, zonder ook maar iets te doen. Ik denk dat ik me nog zelden zo machteloos heb gevoeld. Kinderen van amper zes jaar, hun leven nog niet eens echt begonnen en nu al volledig verwoest. En je kunt er niets aan doen. Het zal nooit goedkomen met deze kinderen.

Ik kon wel janken.

  • 11 April 2010 - 10:14

    Bea:

    Lieve Sanne,

    Beroerd is het om te zien dat er mensen in zo'n ellende moeten leven. Helaas is het hun leven. Je kan het waarnemen en inderdaad niets aan veranderen. Het is voor je eigen leven een verandering denk ik. Het is yin en yang. Belangrijk voor het evenwicht. Heb je geluk of niet? Ook daar..
    Lieve groeten van ons.

  • 11 April 2010 - 12:08

    Pa Jaap:

    dat lepra-verhaal heb ik toevalig op TV.gezien.vreselijke toestanden

  • 11 April 2010 - 15:27

    Joshua:

    Hey Sanne,

    Wat ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt daar. Nah ja, " leuk" is misschien wel een verkeerde woordkeuze want je bent getuige van heel wat ellende. Wat zielig dat zo'n vrouw haar kind moet gebruiken maar tja... "nood breekt wetten" allicht.. Laten we maar blij zijn dat we in zo'n rijke Westerse samenleving zijn opgegroeid. Veel plezier verder en laat het allemaal over je heen komen..

    Liefs uit Nederland,

    JOshua

  • 11 April 2010 - 15:34

    Janneke:

    Ja Sanne dat is de keerzijde van deze landen. De kinderen komen meestal naar de grote stad vanuit het platte land of de bergen verstoten door hun ouders die geen geld hebben om ze te voeden. Zwerfkinderen dus. Wat we wel gehoord hebben is dat er voor de gehandicapte kinderen wel voorzieningen zijn. Maar aan deze taferelen raak je nooit gewend en je zal ze altijd tegen komen. Dat heeft ook een inpact op je gevoel. Hele tegenstellingen, die je over de hele wereld tegenkomt. Ja lieverd , je zal er nooite gewend aan raken maar je zal het wel een plaats in je gevoel gaan geven op den duur. Het is het een en het ander, wat je wel weer doet beseffen in welk deel van de wereld jezelf geboren bent. Het is heel goed dat je je gevoel met ons deelt, want ook deze taferelen komen weer terug op ons netvlies.
    Maar houd de mooie momenten ook voor ogen want die zijn er "god zij dank" ook.
    Sanne dank je wel dat je alles zo met ons wil delen. Houd moed en blijf ook genieten, wij denken aan je, liefs en dikke kus, Janneke


  • 11 April 2010 - 18:40

    Tante Ank:

    Wat een triest verhaal
    deze keer. Moedig dat je ook deze kant zo goed onder woorden kunt brengen.
    Meestal denken wij als westerlingen maar al te graag, dit is ver van mijn bed en vergeten het liefst maar gauw.
    Hoop verder dat je toch ook weer de mooie dingen
    mag beleven.
    GROETEN EN DIKKE KUS.

  • 11 April 2010 - 19:39

    Frank Lenstra (EHZ):

    Hoi Sanne,

    Verschrikkelijk om te zien, maar toch goed dat je deze beelden ook ziet. Put er maar de spirit uit om op jouw plek de kinderen iets mee te geven wat hun misschien bij kan blijven om het anders te gaan doen.
    En .... je kan het.

  • 12 April 2010 - 09:08

    Carmela Vd Vecht:

    Hoi lieve Sanne,

    Nog bedankt voor je lieve mailtje, het is goed om zo contact te houden.
    Wat een verschrikkelijk verhaal trouwens. Je wordt op deze manier heel hard geconfronteerd met de grote verschillen tussen mensen in zo'n mooi land. Je staat er bij en kijkt er naar en je kunt niets doen dat voelt echt vreselijk. Maar bedenk dat je ook iets goeds komt brengen, nl les geven en wie weet veranderd dat wel iemands leven, al is het maar voor het moment.
    Blijf ook genieten hoor en veel succes met alles.

    Lieve groetjes,
    Rob en Carmela.


  • 12 April 2010 - 09:14

    Joyce:

    Hoi Sanne,
    gezien het enthousiasme waarmee je paps verteld over jouw ervaringen, ben ik toch maar nieuwsgierig achter de computer gekropen om jouw ervaringen te lezen.
    Tjemig....!! Je hebt al veel gezien en veel meegemaakt. Leuk om dat te lezen. Wat een ervaring!

    Heel veel plezier nog!

    Groet Joyce

  • 12 April 2010 - 09:51

    Herman Van Veen:

    Sanne, de wereld is niet mooi
    Maar jij kan haar een beetje mooier kleuren

  • 12 April 2010 - 09:51

    Herman Van Veen:

    Sanne, de wereld is niet mooi
    Maar jij kan haar een beetje mooier kleuren

  • 12 April 2010 - 10:20

    Jos Glas:

    Hoi Sanne, Gister je verhaal gelezen van de vorige keer en terug geschreven. Gelijk kreeg ik je laatste verhaal binnen. Wat kan je gevoel snel omslaan! Soms wisselen er veel gebeurtenissen elkaar snel af die je dan een plekje moet geven. Voor jou is het wel fijn dat je dit kan delen met via deze sit met mensen die je lief zijn.
    Ja in de wereld is alles aanwezig en jij zit met je neus boven op akelige omstandigheden waar je niets aan kunt doen. Haal hier maar het goede uit om straks in jouw lessen die je gaat geven een beetje liefde erbij te doen! Veel sterkte en geniet evengoed heel veel !!
    Liefs van Jos Glas

  • 12 April 2010 - 18:41

    Thijs Govers:

    Ja Sanne,wat leven wij hier dan beschermd hè.
    Toch geweldig dat je de keerzijde van het leven ook eens beziet. Verzuip niet mee in die ellende.
    Liefs.
    thijs en gerda Govers

  • 15 April 2010 - 09:20

    Sigrid:

    Hee Sanne,
    Ik liep een paar blogs achter,maar ben nu weer compleet op de hoogte. Bedankt voor de bemoedigende sms-je. Dacht vorige week zaterdag dat het nooit meer goed zou komen met mijn gezondheid, maar nu ben ik weer "helemaal" de oude. En wanneer ik alle verdrietige dingen lees in deze blog, dan schijnt de zon hier in Nederland wel heel erg mooi en mogen wij niet mopperen. Ik heb inmiddels begrepen dat je al contact hebt gehad met "jouw nepaleze gezin". Deze kennigmaking zullen we wel meemaken in je volgende blog. En o ja, GEFELICITEERD MET JE BEHAALDE PROPEDEUSE !!!!!
    Groetjes van je allerliefste buuf.

  • 17 April 2010 - 18:17

    Sanne De 2e :

    Zo alles weer even bijgelezen en natuurlijk ook zo betrokken genoeg om op je blogs te antwoorden.

    Hoevaak ik al betrokken niet heb gezegd in mijn reacties! Maar hé! Ik laat blijken dat ik degelijk wel interesse heb in jou avonturen!

    Tering wat een verhaal zeg, ik zou net als jou machteloos zijn daar! vind het wel tof dat je ook aandacht besteed an de b-kant, want hoe mooi Nepal al ook is, alles heeft een weerzijde!

    Meissie, we moeten koiken of we een keertje kunnen skypen en laat me even weten of ik je ook gewoon even op je normale e-mail kan mailen want het leven staat niet stil in Enkhhousen en ook jij hoort ge-update te worden!

    Mis je!

  • 18 April 2010 - 10:35

    Hans Anders:

    Hee San,

    Grappig om je als digibeet op deze manier te feliciteren met je behaalde studiesucces. Ik dacht eerlijk gezegd dat je die propedeuse al lang binnen had. Maar je blog over je studieperikelen heb ik al surfend nooit kunnen vinden. Heel leuk om je verhalen te lezen. De herinneringen komen weer direct boven drijven. Hopelijk lukt het jou wel om je te laten vervoeren in een open laadbak. Wel wat aan je conditie gaan doen want van een 1-daagse trekking ga je spijt krijgen. Groeten aan je man.

  • 19 April 2010 - 09:24

    Oom Erik En Tante Ro:

    Lieve Sanne,

    Wij keken ervan op jij daar helemaal alleen in Nepal! En als we dan zo al jou verhalen lezen kunnen wij alleen maar tegen elkaar zeggen wat een belevenis maar doe je wel voorzichtis?
    Wij zijn nog aan het bij komen v/d enorm mooie dag van M&M ( Marianne en Mattijs)het was ontroerend mooi en gezellig. Zij zouden op huwelijksreis naar Curacao maar door de vulkaan uitbarsting kon dat niet door gaan en zijn ze nu samen lekker naar Center parksen gaan ze in oktober i.v.m. Mattijs zijn vaart alsnog!Lieverd doe voorzichtig en wij houden per mail contact.
    Dikke kus van ons uit het zonnige Den Helder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2010

De kakkerlakken en de miertjes

07 Augustus 2010

Verlatingsangst

31 Juli 2010

WK Update (alsnog) NU MET FOTO'S!!!

10 Juli 2010

WK Gekte

13 Juni 2010

Hekserij en Meditatie versus Hollandse nuchterheid
Sanne

Hoi allemaal. 23 maart is het zover. Dan vertrek ik voor 5 maanden naar Nepal! Volg op deze site al mijn belevenissen en schrijf je even in voor de mailinglist. 19 augustus ben ik weer terug. Groetjes Sanne

Actief sinds 17 Feb. 2010
Verslag gelezen: 9373
Totaal aantal bezoekers 26596

Voorgaande reizen:

23 Maart 2010 - 19 Augustus 2010

Nepal

Landen bezocht: