Het is hier Fantastisch - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Sanne Dijkstra - WaarBenJij.nu Het is hier Fantastisch - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Sanne Dijkstra - WaarBenJij.nu

Het is hier Fantastisch

Door: sannedijkstra

Blijf op de hoogte en volg Sanne

25 Maart 2010 | Nepal, Kathmandu

Nou, daar zit ik dan. Na een goede vlucht, drie verschrikkelijke douanecontroles waarbij telkens wel wat was en dus zonder tandpasta, ben ik in Kathmandu.
En het is hier fanstastisch! Geniet mijn tenen uit!

Zo’n wereld van verschil met Nederland, of het westen uberhaupt!
De mensen, de kleding, de wegen, het verkeer, de lucht, de huizen, de gewoontes. Allemaal zo anders.

Laat ik bij het begin beginnen. Gisteren ben ik om een uur of vijf geland op Tribhuvan Airport waar ik werd opgepikt door iemand van het hotel. Door een chauffeur werd ik achterin een heel oude Toyota naar het hotel gebracht. Nou ja, Toyota. Dat stond er in koeienletters op. Het merkje was verdwenen. Maar nu komt dat hier wel meer voor. De gordels werden niet gedragen. Ik heb het wel geprobeerd, maar de klik deed het niet. Schijnt hier ook wel vaker voor te komen.

Wat een rit. Ik zal proberen het kort te beschrijven. De weg is hier soort van geasfalteerd, alleen missen er op sommige stukken wat stukjes van een centimeter of 10 tot 30 diep. Overal rijden auto’s, fietsen, motoren en riksja’s doorelkaar, luidtoeterend. Op de motoren heeft degene die voorop zit een helm op, de rest niet. Ja, de rest. Er zitten soms 4 mensen op 1 motor.
Het mooiste vond ik wel dat op een heel druk kruispunt een man reed, met een vrouw achterop. Die vrouw had een baby van nog geen jaar oud in haar armen met het hoofd tegen haar aangedrukt. Wat nou veiligheid?

Onderweg heb ik van alles gezien. Extreme armoede, markten op de grond, slagers die het vlees gewoon op een tafel voor de winkel hebben (zonder koeling) en met wat repen vuilniszak op een stok de vliegen zo nu en dan wegslaan en natuurlijk de plaatselijke VV.

Op een uitgedroogde vlakte van stenen en zand zag ik een paar jongens voetballen tussen een paar stapels stenen en even verderop wat jongens in groene hesjes stretch oefeningen doen. Dindua, eat your heart out! Hoezo voorzieningen? Een bal, vier stapels stenen en wat hesjes is voldoende.

Toen ik op mijn kamer was, was het trouwens al schemerig. Om half zeven is het hier donker. Tsja, toch maar even op tandpastajacht en op zoek naar een fles water. Liep ik per ongeluk de wijk uit. 1 uur in Kathmandu en toen al verdwaald. Gelukkig alles gevonden, inclusief hotel. Maar half acht lag ik op bed!

De volgende ochtend op zoek naar de douche. Die bleek op het dakterras te zijn, wat gelukkig tegenover mijn kamer is. De douche is gecombineerd met het toilet, gescheiden door een douchegordijn. De wasbak staat om de hoek. In de buitenlucht. Dat heb ik zelfs nog nooit op de camping meegemaakt. Kan trouwens prima, want het is hier al vroeg 25 graden.

Als eerste naar Kathmandu Durbar Square gelopen, het Koningsplein. Daar werd ik gelijk aangehouden door een man die mijn gids wel wilde zijn. Na even onderhandeld te hebben zou hij mij voor vier euro rondleiden (eerste dag, alles mag nog).
Achteraf gezien heb ik daar heel erg mazzel mee gehad. Hij heeft me zo’n beetje heel Kathmandu laten zien in 1 dag, waar ik 5 voor uitgetrokken had. Ik kan nu 4 soorten tempels uit elkaar houden, heb de Apentempel gezien en de Bodhnath stupa bekeken. Ook heb ik mediterende Nepalese en Tibentaanse monniken gezien en ben ik in een Tibetaans klooster geweest. Daar was op dat moment een traditionele Tibetaanse viering bezig.

Om van Durbar Square naar de Apentempel te komen moest ik bij mijn gids (Bishwu) achterop de motor. Zonder helm dus en maar met goed vertrouwen. In het begin vond ik het best spannend, zo zonder helm in een gekke verkeerssituatie. Maar heel gek, ik ben niet bang geweest. Wel een ervaring, het verkeer van Kathmandu van binnenuit meemaken. Ze stoppen voor niets of niemand, behalve voor een gat in de weg of om een ernstig ongeluk te vermijden. Snelheidslimieten kennen ze hier niet. Kan ook niet, want de meter van de motor was kapot. Je reed volgens dat ding continue stapvoets. Veilig aangekomen bij de Apentempel.

De Apentempel was geweldig. Ik had de keuze om met 365 trappen of met 50 trappen naar boven te gaan. Toch maar het laatste gekozen. Bovenaan stond een heel grote stupa, omringd door gebedsmolens. Op het moment dat ik aankwam werden er offers verbrand aan de Hindu god Ghanesh. Rond die offers liepen nog snel zwerfhonden en apen die probeerden een hapje mee te eten. Opvallend was dat ze gewoon met rust gelaten werden. De gids vertelde dat de mensen geloven dat zij ook reincarnaties van goden zijn die de offers accepteren.

Naast de stupa stonden ook twee tempels, een Nepalese en een Tibetaanse. Buiten kon je horen dat de Nepalese monniken begonnen te bidden. Heel veel toeristen probeerden naar binnen te komen, maar werden allemaal geweerd. Alleen Nepalezen konden naar binnnen. Na een praatje van mijn gids en een van de monniken mocht ik via een achterdeurtje toch naar binnen!!! Het was zo indrukwekkend! De twee vrouwen die daar zaten te mediteren keken mij eerst een beetje lachend aan dat ik zo mijn ogen uitkeek, maar toen ik mijn kralenketting pakte die ik van Lisa gekregen heb kon ik voor hun niet meer stuk! Wat een respect en betrokkenheid, was de reactie. 1-0!
Vervolgens mocht ik ook nog bij de Tibetanen naar binnen. Heb mooie foto’s kunnen maken.

Vervolgens zijn we naar de Bodhnath stupa gereden. Wat een indrukwekkend bouwwerk! Gigantisch!!!! Na hem een keer rondgelopen te zijn (met de klok mee), zijn we naar een Tibetaans klooster gelopen. Daar was juist een bijzondere viering met dans en muziek bezig. Stond ik weer, als enige toerist. Wat een mazzel! Je wordt wel raar aangekeken, maar dat kan mij wat schelen….

Vervolgens terug naar Durbar Square om daar een tientallen meters hoge offerwagen te zien worden verplaatst. Deze wagen wordt gebruikt om offers aan te brengen en te bidden om regen. Als er genoeg regen geweest is, wordt er weer gebeden om het te laten stoppen. De wagen wordt gedurende een festival verplaatst door heel Kathmandu, getrokken door tientallen jongens en mannen. Onderweg staat hij om de haverklap stil, omdat hij door iemand aanbeden wordt.

Als het op zijn plek staat, komt de Kumari kijken of het goed is. De Kumari is een meisje van nu 7 jaar, die wordt gezien als een levende godin. De reincarnatie van de godin Teleju. Ze wordt heel jong geselecteerd en blijft de godin tot ze haar eerste menstruatie heeft gehad. Daarna wordt er een nieuwe geselecteerd.

Vandaag zou zij op een gouden draagstoel worden gedragen door zes mannen, naar het plein waar de offerwagen staat.
N
a een kwartier wachten kwam ze eindelijk naar buiten. Ik kon haar niet goed zien, maar ben hard naar de andere kant van het plein gehold. Daar heb ik in een flits een foto van haar weten te maken. Bishwu ging helemaal uit zijn plaat, aangezien het hem nog nooit gelukt was. Moest de foto van hem verkopen, kon ik er goud geld voor krijgen. Dat leek mij wat sterk, maar ik ben er wel heel trots op. Jullie zal ik hem nog gratis laten zien!

Tot zover mijn eerste dag.

Namaste en tot snel!

  • 25 Maart 2010 - 17:07

    Krullebol De Tweede :

    Sann wat een avontuur ben nu al stikjaloers. Alleen het lezen zelf al jij moet Floortje vervangen (rtl travel :D). Echt ik leef gigantisch met je mee hoe prachtig het moet zijn om in die culture shock rond te lopen. Heb je trouwens al een Jak gezien.

    ma timilai maya garchhu, Shawn.

    PS: taalkundig hoogstandje te danken aan wiki xD

  • 25 Maart 2010 - 18:53

    Janneke Scheeper:

    Geweldig Sanne wat je allemaal beleefd hebt in 1 dag. Echt wel massel. Prachtig en levendig verslag, loop weer helemaal met je mee in Kathmandu, hoor,zie,proef en ruik het weer. Ja meis wat een ander leven he. Nou geniet maar lekker verder, neem veel foto,s en blijf naar je buikgevoel luisteren. Kijk uit naar je volgende verslag!

    Namaste

  • 25 Maart 2010 - 22:04

    Jos Glas:

    Ha Sanne, We hebben net eens je site bekeken. Wat een avontuur en wat maak je al veel mee in zo'n korte tijd. Geweldig hoor. We zullen je volgen. Groetjes fam Glas

  • 26 Maart 2010 - 15:20

    PA Jaap:

    lieve sanne geweldig toch al in zo korte tijd zoveel gezien en mee gemaakt zie naar je volgende belevenissen uit.dikkekus.pa jaap

  • 26 Maart 2010 - 19:48

    Pap En Mam:

    Wat een belevenissen!
    We genieten mee met al je verhalen.
    dikke kus, pap en mam

  • 26 Maart 2010 - 19:48

    Pap En Mam:

    Wat een belevenissen!
    We genieten mee met al je verhalen.
    dikke kus, pap en mam

  • 26 Maart 2010 - 21:45

    Marjolein:

    Lieve Sanne,
    Klinkt super allemaal, wat een mooi verslag ook. Ben onwijs trots op je! Geniet je suf en wees wel voorzichtig hé.
    Dikke kus uit Diemen

  • 27 Maart 2010 - 08:41

    Karin Posthuma:

    Hé Sanne,

    Fantastisch zeg, zo'n reis en nu al zoveel gezien! Ik begreep al van je vader gisteren dat je nu al bijna zelf kunt gidsen in Katmandhu. Hoe is je Nepalees, inmiddels? Wens je een goede tijd in Nepal!

    Groetjes,
    Karin

  • 27 Maart 2010 - 16:25

    Carmela Vd Vecht:

    Hoi lieve Sanne,

    Wat een geweldig mooi reisverslag, ik zie het helemaal voor me. Inderdaad wel een heel andere wereld. Ik blijf je volgen hoor en ik kijk uit naar je volgende verslag! Geniet er van en doe voozichtig.

    veel liefs, Carmela.

  • 27 Maart 2010 - 16:49

    Zussie:

    Wat een verhaal!
    Flabbergasterd! :D
    Wat je wel niet mee kan maken in 1 daggie! :D
    Totaal overvallen door al je verhalen!
    ik mis je wel, tis zeer stil in huis xD

    Xxx Je zussie (K)

  • 27 Maart 2010 - 16:51

    Rob Van Der Vecht:

    Lieve Sanne,

    Bijzonder jouw reisverslag te lezen. Wat een totaal "andere" wereld. Ik blijf je op de voet volgen hoor!
    Liefs Rob van der vecht

  • 27 Maart 2010 - 19:40

    Nadya :

    Hoi Sanne, heb jij
    Avontuur.gaat jij volgende keer
    in een becak want dat is veilig.:p :p

  • 28 Maart 2010 - 14:18

    Sylvia De Loos:

    hey Sanne,
    geweldig om je verhalen te lezen. wat veel indrukken doe jij op.
    we blijven je volgen tijdens je reisavontuur.
    veel liefs,Tante Syl

  • 28 Maart 2010 - 17:32

    Klara Spaan:

    Nam vanmorgen je adres mee en nu even je verslag gelezen, geweldig wat je al gezien en meegemaakt hebt, genieten maar,

    liefs,Klara

  • 29 Maart 2010 - 10:22

    Je 2e Moeder:

    Hai San,

    Ben stiekum wel heel erg trots, net een paar dagen bij je pa en ma geweest, was weer bere gezellig maar wel errrruug stil zonder jou.

    Dikke kus Gladys

  • 29 Maart 2010 - 11:49

    Pauline:

    Hoi hoi Sanne!

    Ik snap niet helemaal, hoe je gewoon een persoonlijke mail aan jou kunt schrijven. Nouja, maakt niet uit.
    Jouw verhaal klinkt in ieder geval spannend, ik word echt jaloers ervan. I wanna travel!
    Maar weet je, wat je misst?
    Mona's Bitterkoekjes Pudding. Heb hem afgelopen weekeind geproeft en ben nu al verslaafd.
    Lieve groeten!

  • 31 Maart 2010 - 12:11

    Bea:

    Hoi lieve Sanne,

    Wat geweldig dat je binnen kon komen waar de deur voor anderen gesloten bleef. Zo zie je maar hoe speciaal een dag kan worden. Gelukkig heb je een open houding en ervaar je het leven daar op een positieve manier. Als ik je verslagen lees dan zijn er verschillende momenten geweest waarin spanning zat. Ik kijk teveel James Bond-films.
    Lieve groetjes van Bea

  • 01 April 2010 - 14:11

    Simone:

    Hoi die Sanne !
    Geweldig die avonturen !
    Ik zie je lopen en ruik en hoor hoe het daar moet zijn, je schrijft zo levendig dat ik de sfeer kan proeven !
    Luister naar je gevoel en als het goed voelt schroom dan niet om alles mee te maken hoor !Dikke kus van je namaakmoeder , XXX
    Simone en natuurlijk van de rest, zal je ,waar ben jij nu , aan Elisah mailen, kunnen jullie elkaar op de hoogte houden van wat er elders in de wereld allemaal gebeurd ! liefs !

  • 01 April 2010 - 15:25

    Jeannette:

    Klinkt goed daar! Superveel plezier en succes :)

  • 01 April 2010 - 16:43

    Br.Govers:

    Wat overweldigend allemaal Sanne. En wat een leuk verslag. Wij hebben er echt van genoten en zagen je in gedachten die trappen opgaan en bij je gids achterop zitten. Pas goed op je zelf en geniet met volle teugen.

    Liefs,
    Fam.Govers

  • 01 April 2010 - 17:05

    Tante Ank:

    Ik heb genoten van je verslag.
    Ben al benieuw naar het vervolg
    Geniet maar.
    Groeten en een dikke kus. Doei.Lieve Sanne

  • 02 April 2010 - 14:06

    Sanne De 2e :

    Zo! Hier is de betrokkenheid zelf!

    Wat een verhalen! Je bent er nog geen dag of je hebt heel Kathmandu om je vinger heen gewikkeld!

    Ik neem aan dat je ook geen rijbewijs nodig heb als je daar je leven durft te wagen in het verkeer? Als dat het geval is, misschien moet ik dan maar is emigratie overwegen, speeddevil without license to drive!

    Gebedsarmbandjes zijn welkom als souvenir, louis vuitton asbak mag je daar laten! Dan neem ik als tegenprestatie een 2 liter fles strongbow mee vanuit Engeland in Augustus!

    Mis je meid! Geniet er van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2010

De kakkerlakken en de miertjes

07 Augustus 2010

Verlatingsangst

31 Juli 2010

WK Update (alsnog) NU MET FOTO'S!!!

10 Juli 2010

WK Gekte

13 Juni 2010

Hekserij en Meditatie versus Hollandse nuchterheid
Sanne

Hoi allemaal. 23 maart is het zover. Dan vertrek ik voor 5 maanden naar Nepal! Volg op deze site al mijn belevenissen en schrijf je even in voor de mailinglist. 19 augustus ben ik weer terug. Groetjes Sanne

Actief sinds 17 Feb. 2010
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 26591

Voorgaande reizen:

23 Maart 2010 - 19 Augustus 2010

Nepal

Landen bezocht: